lördag 27 oktober 2007

Moderaternas moraliska härdsmälta

Så kom det då beslutet om "könsneutrala äktenskap" på moderaternas partistämma och det blev som väntat bifall på partistyrelsens linje. Vad blir nästa steg, "artneutral äktenskapslagstiftning" där den som behagar får gifta sig med sin häst eller hund? Ett äktenskap kan aldrig bli könsneutralt lika lite som ett äpple kan bli ett päron. Nåväl....hoppet står till KD i denna fråga och om de måste så hoppas jag de är beredda att spräcka regeringen.

I Ekots lördags intervju säger Göran Hägglund följande - "Min utgångspunkt är den jag har fått partiets uppdrag att driva, att äktenskapet är för man och kvinna."


http://www.bevaraaktenskapet.nu/

I FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna framkommer det tydligt att äktenskapet är ämnat för man och kvinna, med en naturlig koppling till familjebildning och föräldraskap och att det ingås frivilligt mellan jämlika makar. Barnkonventionen å sin sida betonar utifrån sitt perspektiv barnets rättighet till båda sina föräldrar

2 kommentarer:

ProfessorPelotard sa...

Det första som kommer att hända är förmodligen att vi får en debatt om månggifte och sedan kommer väl krav att "äktenskap" med minderåriga ska tillåtas.

Fast vem vet, kanske "artneutralisterna" hinner före?

J sa...

En sak jag alltid undrat över är varför kristna människor lägger ner så otroligt mycket energi på att hata andra (exempelvis homosexuella).

Som före detta bibelstudent (och - under ett kort tag - kristen) så har jag läst NT och vad jag kommer ihåg nämdes budskapet "hjälpa andra" ungefär tre magnituder oftare än "hata homosexuella" och "använd moral som påk mot abortförespråkare".

Creeper